موقعیت یابی محصول چیست ؟
موقعیت یابی محصول نوعی بازاریابی است که مزایای محصول شما را به مخاطبان هدف خاصی نشان میدهد . بازاریابان از طریق تحقیقات بازار و گروههای متمرکز میتوانند تعیین کنند که مخاطبان براساس واکنشهای مطلوب به محصول هدف قرار میگیرند .
تحقیقات همچنین میتوانند تعیین کنند که کدام مزایای محصول بیشترین جذابیت را دارند . دانستن این اطلاعات به تسهیل تلاشهای بازاریابی و ایجاد پیامهای بازاریابی موثر منجر میشود که منجر به فروش و فروش بیشتر میشود . همچنین به تمایز محصول یا سرویس از رقابت در بازار کمک میکند .
موقعیت یابی محصول بخش مهمی از هر برنامه بازاریابی است , اما نباید به یک مخاطب محدود شود . برای مثال , یک محصول ممکن است مخاطب هدف اصلی و همچنین مخاطب ثانویه باشد که به محصول نیز علاقهمند است , اما شاید به شیوهای متفاوت . هر مخاطب محصول را به دلایل مختلف جذاب میکند , به همین دلیل است که بازاریابی پیامهای بازاریابی برای تمرکز بر روی مزایای هر کدام از مخاطبان مهم است .
مثالهایی از موقعیت یابی محصول محصول میتواند شامل تعدادی از عناصر مختلف باشد . یک محصول میتواند به شیوهای مطلوب برای مخاطبان هدف از طریق تبلیغات قرار گیرد , کانالهای تبلیغشده در آن , بستهبندی محصول , و حتی نحوه قیمتگذاری محصول . برای مثال , تحقیقات بازار ممکن است نشان دهد که محصول در میان مادران محبوب است . نظر آنها در مورد محصول چیست ? چه چیزی باید در مورد محصول برای جذب آنها مشخص شود ? و محصول باید برای دسترسی به آنها تبلیغ شود ? با پاسخ به این پرسشها , یک کمپین موثر بازاریابی میتواند برای ارسال پیامهای سود محور به مخاطب هدف هر جایی که ممکن است ( مانند فیس بوک , که تبلیغات هدفمند براساس جمعیت و منافع خریداری شوند ) ایجاد شود .
موقعیت تولید برای کسب و کارهای کوچک در حالی که شرکتهای بزرگتر بودجه تحقیقات بازار گسترده را دارند , کسب و کارهای کوچک ممکن است زمان سختی برای انجام آن در عمق داشته باشند . به جای اجرای گروههای متمرکز و انجام چندین تن تحقیقات , یک صاحب کسبوکار کوچک میتواند به سادگی از شبکه خود برای عقایدشان بپرسد . اگر اطلاعات مربوط به مشتریان و خریدهای آنها را جمعآوری کنند, استراتژیهای موقعیت یابی محصول آینده میتوانند براساس دادههای فروش واقعی باشند . این ممکن است حتی موثرتر از موقعیت یابی محصول بر روی نظرات مشتریان بالقوه باشد , مانند گروه متمرکز , زیرا این موقعیت بر مبنای رفتار واقعی است تا گمانهزنی .
در نتیجه , یک بودجه بازاریابی عظیم برای استفاده از تحقیق بازار و موقعیت یابی موثر محصول لازم نیست . درک مخاطب هدف و چگونگی ارتباط دادن مزایای یک محصول به آنها به شیوهای جذاب اولین قدم به سمت یک برنامه بازاریابی یکپارچه است .
- ۹۹/۰۴/۱۱